lördag 21 september 2013

Topploppet 10km


Tävling idag, formkoll på 10 km inför Hässelbyloppet men pga fantastisk träningsvärk i rumpa och hamstrings efter torsdagens benpass så satte jag målsättningen till sub 60 min. Kändes rimligt för dagsformen.

Var ut och hejade på WX när de sprang minitopploppet 1,3km, som uppladdning.
Sen hem en sväng och drack resorb och tog Rage Cutz.
Värmde upp med 2,6 km jogg (17min) sen lite hopp å skutt och vev på armarna i den gemensamma uppvärmningen. Ett par snabba ruscher och stretch av baksida lår och jag var redo!!

13:05 gick startskottet, första kilometern var knölig av gräs, gropar och rötter. Koncentration på hög nivå för att inte trilla, sen uppför på smal grusväg med mycket folk.... första km gick på 5:58, helt ok ändå.
Efter 3,5 km fick jag en sten i skon..... (Nej, stannade INTE för att ta ut den) Ångade på och passerade 5 km och går ut på varv 2 med ett snitt-tempo på 5:43/km.
Då var det dags för den knöliga biten igen, skitjobbigt, fick håll och ont i axlarna.
I backen började folk gå, gapade åt dem att hålla höger åtminstone. Fattar inte folk att de är vägen om de bara stannar mitt i banan?????
Passerar 6 km och är glad att det bara är 4 km kvar. Min vänstra arm är helt bortdomnad från armbågen och neråt, tur att jag springer med benen. Försöker göra mitt bästa för att hålla upp kroppen och dra bak skulderbladen och sänka axlarna. Pinnar på.... jobbigt nu. Biter ihop, passerar flera löpare, det ger kraft.
Fokuserar på formen och andningen. Kollar klockan, 5:48 i snitt... god marginal för sub 60. Vill ha mer, försöker öka. Sista kilometern, det är jobbigt att springa en mil, passerar en ambulans strax innan upploppet och är glad att det inte är jag som ligger där i gräset och behöver dropp.... Upplopp, helt slut, men väser några mindre fina ord till mig själv (väser i mina öron, med tanke på responsen från publiken så sa jag det nog ganska högt ;)) och ökar nog lite iaf. Mål!

Min klocka gav tiden 58:08. Snitt-tempo 5:46/km på 10,06km. Snittpuls 178 och maxpuls 189.

Tog 2-3 min i gräset innan pulsen och kroppen var manövreringsbar igen och jag kunde ta emot medalj och goodiebag.

Nöjd.




- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer: