onsdag 22 september 2010

Uppsala Monster Tur 50km

5kms-tider


mot colan...






Nu ska ni få en resumé av lördagens långlopp. Det började med att jag redan på fredag eftermiddag tog tåget till Uppsala och inkvarterade mig hos Mickis och Simon. De var så snälla och gav mig sovrummet och själva sov de på madrass i vardagsrummet. Tog bussen ner på stan vid 19-tiden och mötte upp ett gäng från forumet Funbeat som hade fixat bord på restaurang, åt en hamburgertallrik och läsk. Fick träffa både arrangör, funktionärer och medtävlande, fick bra med pepp och lyckönskningar.
Drog mig "hemmåt" vid 21 och kom isäng vid 22-tiden. Hade lite problem att sova (brukar ofta ha det när jag sover borta) men var iaf inte alltför dödstrött när klockan ringde 03:45 för frukost. Åt en banan, mjölk och en drickyoghurt sedan vilade jag tills det var dags att kliva upp och klä på sig.

06:10 kom min förbeställda taxi och jag åkte ner till Studenternas IP. Hämtade ut nummerlapp och tidschip, träffade på ett par bekanta ansikten och bytte några ord med nya...

07:00 START! Vi är iväg, första varvet har jag överdragsjacka men det blev varmt snabbt så den kastade jag av mig vid första varvpasseringen.
20 varv skulle avverkas.... bara att tassa på.
Hade bestämt mig för att hålla ett långsamt tempo redan från start, hellre långsamt och orka hela vägen än att gå in i väggen.
På varv 4 var jag tvungen att stanna och tömma en sko på sten, lite smågrus fick man in hela tiden men en större sten bara stör så den fick jag ta bort.
Stannade till vid varje varvning och tankade, resorb, banan, ahlgrens bilar, coca-cola, proteinbar, jordnötter....

Jag blev varvad redan efter 2 varv tror jag, sedan tappade jag snabbt räkningen på hur många gånger jag blev passerad, själv lyckades jag varva min första löpare strax innan jag gjort 10 varv.

Var väldigt jämn och fin i tempot, km-tiderna fram till 45km skiljer sig inte alls mycket, ett bekvämt 7-minuterstempo hade jag hittat. Lyckades tom byta batteri i telefonen efter 4h15min, som jag använde för att lyssna på musik (spotify), blev en liten pulshöjning bara men inget som störde :)

Passerade mara-distansen (42,195m) på 4h55min!! Strax därefter var jag tvungen att gå på toaletten och kissa. Efter det stoppet var det bara 3 varv kvar och det var där det började ta emot lite, på varv 18 och 19 mådde jag illa i omgångar och fick kämpa för att hålla mig igång. När jag gick ut på sista varvet så gjorde jag en snabb överslagsräkning och insåg att jag nästan skulle kunna gå runt och ändå komma imål på en tid under 6h.

Illamåendet gick dock över, jag tror endorfin och adrenalinkicken jag fick av insikten att jag skulle klara det gjorde att jag kunde öka takten igen en smula de sista kilometrarna. Mattias hängde också på och peppade!

På upploppet blev jag ikappsprungen/varvad av två 100kms-löpare, jag hängde på i deras tempo och de tjoade fram mig till en liten slutspurt!!

Lite stel, MYCKET glad och oerhört nöjd!