lördag 10 april 2010

Vällingby Marathon

Så var det över då...4 varv på en bana formad som en åtta genom och runt Vällingby Centrum. Zandra var kanon som farthållare och vi höll 06:30-35 hela vägen fram till ca 36km då min kropp gjorde nått så kopiöst ont, det brann i mina höfter samt att det var en tung uppförslöpa precis då (de tidigare varven var samma backe inte aaaaaalls jobbig, knasigt va ;-)) Fick verkligen bita ihop och Zandra gjorde sitt bästa för att peppa på mig... och jag lyckades öka igen mot slutet.
Verkligen intressant hur mycket psyket spelar in i långdistanslöpning, min puls gick ner mot slutet (när farten sjönk) och den var absolut inga problem men jag hade stora svårigheter att få benen att lyda ett tag, kändes som att springa i sirap. Jag drack maxim-sportdryck vid varje vätskestation (2/varv) samt tog en banan innan sista varvet, sen hade jag 5*25g maximgel med mig som jag tog vid 9, 18, 27, 35 och 39km, sköljde ner gelen med totalt en perfekta-vattenflaska.
Det roligaste på hela maran var nog att vi blev varvade redan vid 14km... sanslöst vad snabbt de springer... första dam varvade oss när vi hunnit 24km. *imponerad*

Lyckades med en fin slutspurt, ivrigt påhejjad av familjen som kommit ut för att ge oss skjuts hem =) Tack! Vilket gjorde att sista kilometern var den snabbaste!!

Min Garmin visade på 41,99km i mål, på tiden 04:39:03
Snitt: 06:39min/km
Snittpuls: 163 (lika som senaste Stockholm Marathon)
Maxpuls: 178

(Zandras gps visade exakt 42,2km på tiden 04:40:20)
(min gps stannar tiden när jag står still, vilket jag gjorde ett par gånger vid vätskestationerna för att inte spilla så mycket ur plastmuggarna, sen startade vi dem inte säkert helt samtidigt heller.)

Får se när de officiella tiderna dyker upp, hemsidan verkar inte vara så jättesnabb med uppdateringar...

Kilometertider och pulsdiagram:

3 kommentarer:

Zandra sa...

Sjukt bra sprunget i dag! Grattis igen!

Miranda sa...

Åh grattis till ett riktigt bra lopp! Tack för inspirationen till imorn också :D

Evelina sa...

och Tack igen Zandra!!

tack Miranda, håller tummarna för dig idag!