torsdag 5 februari 2009

Reseberättelse

Oj, var ska jag börja. Jag har så mycket att berätta. Resan dit gick iaf väldigt smidigt.
Flyg från Arlanda till Addis Ababa i Etiopien, med en mellanlandning i Rom.
Sen från Addis till Kilimanjaro Airport med mellanlandning i Nairobi. Jag som älskar starterna fick 4 st på vägen ner sen 4 st på vägen hem (åkte samma väg tillbaka). *tjohoo*
När jag kom fram stog Bosco (min guide) med en skylt med mitt namn. Gick ut till jeepen, en grön 4W landrover och fick träffa Sia, min chaufför. Vi åkte till staden Arusha och åt lunch medans Sia åkte och hämtade upp Vincent, min kock!
Kändes lite knasigt till en början att ha tre "betjänter", men jag vande mig :)

Första natten sov jag i tält i närheten av Nationalparken Lake Manyara som jag besökte under onsdagen. 6 timmar safari aka Game drive. Det kallas game drive för att det är som ett spel, antingen vinner man eller så förlorar man. Jag vann massor av djur den här dagen men inga katter, de förlorade jag.


Torsdag morgon var det dags för avfärd mot Serengeti, för att att komma dit kör man förbi Ngorongorokratern, stannade vid en utsiktsplats och beundrade utsikten innan vi for vidare genom Ngorongoro Conservation Area.

Vill ni veta hur många zebror jag sett? Det skulle jag också vilja.... tusentals... och gnuer, thomson-gaseller, impala, elefanter, giraffer, bufflar, flodhästar, lejon, dik-dik, strutsar, geparder, leoparder, serval, massor av vackra fåglar, sköldpaddor, apor.. mm

Stannade i Serengeti 2 nätter, i tält. Totalt becksvart på natten, ficklampan kom till användning. Enormt fin stjärnhimmel, aldrig sett den så klar i hela mitt liv. Första natten så blixtrade, åskade och regnade det en hel del, blev rätt fuktigt i tältet men ändå mysigt att ligga och lyssna efter djur. När vi lämnade campingen sista morgonen så såg vi tre lejon bara ca 2 minuter därifrån. Så coolt att sova granne med dem :) men lite scary ifall man behöver gå på toa mitt i natten.

Efter två nätter i tält var det nice att få sova i en säng. Sov på Ngorongoro Wildlife Lodge, stället med världens bästa utsikt.

Söndag fm var vi nere i kratern på game drive, en väldigt lyckad sådan. Jag såg "the Big five", dvs Elefant, Buffel, Noshörning, Lejon och Leopard på 4 timmar.
Sia har jobbat som chaufför/guide i 8 år och bara sett leopard 2 gr i kratern, så jag hade enorm tur.

Måndagen spenderades i Tarangire, en lite mindre park. Inte fullt så mycket djur där, de flesta hade "flyttat" vidare. Fick en schysst solbränna där iaf, trots spf 30.

Mer bilder kommer men först ska jag ut och springa en sväng. Har ju inte tränat på 10 dagar nu.. kroppen känns tung.

See ya!

2 kommentarer:

Anna sa...

Låter som en helt underbar resa! Jag tror definitivt att den var värd det. Hoppas allt är superbra med dig, så får vi ses snart.
Kramar!

Anonym sa...

Fy fan vad nice resa! Blir avis=)
Grattis till segern i Body open med!!!!=))